Wealth gaps affecting school children in Iraq: UN

PRE-READING

タイトルと最初の二文を読み、 5 W 1 Hで内容を予想してみましょう。5 W 1 Hそれぞれに対して、どの単語から読み取りましたか。ペアで話し合ってみましょう。

あなたの予想 予想の根拠となる単語
When(現在?過去?未来?)
Where(どの国?地域?)
What(主題は何?)
Why(何が原因?)
Who(誰についての話?)
How(どのくらいの影響?)
ⓒAFP

 

 

LISTENING

Natural Speed

Slow Speed

 

 

SCRIPT

UNICEF points out education divide in war-ravaged Iraq. The agency’s study warns that economic inequality is massively affecting children’s education.
Peter Hawkins UNICEF country director for Iraq says:
“In Iraq today, (1)________ percent of children have access to primary schools; however, if you look at the inequalities, (2)________ percent of youth finish school when they live in poor communities. So double whammy, not only they’re poor and leaving school much earlier and are uneducated and then they don’t have any jobs, there’s a crisis in the making.”
“(3)________ of the youth in certain pockets around the country are illiterate, (4)________ of the youth are unemployed. This means that there’s a crisis amongst the youth, a crisis of demographic proportions.”
UNICEF’s study adds that Iraq needs 7,500 new schools.

 

QUESTIONS

1 下記の単語は文章中の青字の抜き出しです。単語と意味を合わせましょう。

inequalities (n),  youth (n),  uneducated (adj.),  crisis (n),  illiterate (adj.),   unemployed (adj.),  demographic (adj.)
※ (n) はnoun(名詞)、(adj.) はadjective(形容詞) を示す。

(1) Having and showing a poor level of education _______
(2) A time of intense diffi culty or danger _______
(3) Difference in size, degrees, circumstances _______
(4) Without a paid job but available to work _______
(5) Relating to the structure of populations _______
(6) The period between childhood and adult age _______
(7) Unable to read or write _______

 

2 録音を聞き、本文の下線部(1) ~ (4) の割合を表す表現を聞き取りましょう。

(1)_________________ (2)_________________ (3)_________________ (4)_________________

 

3 本文を読み、貧しいコミュニティの現状についてまとめましょう。

イラク全体 貧しいコミュニティ
___%の子どもたちは
初等教育の受ける機会がある


 

4 本文中の内容とあっているものには〇、異なるものには×をつけましょう。

(1) イラクにおいて初等教育を受けることができない子どもは、全体の約10パーセントである。
(2) 中東地域において、約4分の1の若者は読み書きすることができない。
(3) ホーキンズ氏によれば、イラクの一部の地域において、職を持つ若者の割合は約3割である。
(4) 貧しい家庭に生まれた子どもは、早い段階で学校教育から離れることが多く、結果として学歴がなく、仕事を持つことができないという状況がある。

 

5 本文中の太字”double whammy” という表現があります。辞書によれば意味は下記のとおりです。

Definition of double whammy by Merriam-Webster online
: a combination of two usually adverse forces, circumstances, or effects

(1) 本文中において、何がdouble whammy なのでしょうか。あなたの考えを英語で書いて表現してみましょう。
例:Poor children in Iraq have difficulties in two ways. Firstly, they suffer from poverty.
Secondly, they cannot continue their education and eventually they cannot get any jobs.
_____________________________________________________________________________________

 

(2) 下の表現を参考にして、(1) で書いた自分の考えを発表し、他のクラスメートの考えを聞いてみましょう。自分の考えを表現する際、下記の表現を参考にしてみましょう。

In my understanding, “double whammy” means that… 私の理解では”double whammy” が意味するのは…, I agree(disagree) with Aさん about the idea about… …の考えについてAさんに賛成( 反対) です, I have a different opinion/idea about… …の考えについて、違う意見があります, Firstly/First of all まず最初に, Secondly 二つ目に, Next 次に, According to the article, it says… 記事によれば…とあります

 

問題・英文(PDF)のダウンロードはこちら (191KB)日本語訳はこちら設問の解答(PDF)のダウンロードはこちら (146KB)